Jaki interfejs diagnostyczny wybrać?
2019-01-16
Rynek oferuje szeroką gamę interfejsów diagnostycznych pozwalających na samodzielne diagnozowanie samochodu w zaciszu przydomowego garażu. Te niewielkie urządzenia zasilane ze złącza OBD2 potrafią wyczytać wiele informacji i parametrów z silnika samochodu, a tym samym umożliwiają ograniczenie wizyt u mechanika do minimum. Koszt zakupu interfejsu to wydatek rzędu jednorazowej diagnostyki samochodu w ASO.
Zatem czy warto zakupić własny interfejs diagnostyczny?
Jeśli nie jesteś tylko zwykłym użytkownikiem swojego pojazdu, ale niepokoją Cię zapalające się kontrolki i chciałbyś bliżej poznać ich pochodzenie, zdarza Ci się grzebać przy samochodzie przez długie godziny, czy po prostu interesujesz się motoryzacją i samochodowe nowinki nie są dla Ciebie obojętne, odpowiedź jest tylko jedna - zdecydowanie warto! Podstawowe funkcje jakie posiadają nasze interfejsy to:
Jeśli nie jesteś tylko zwykłym użytkownikiem swojego pojazdu, ale niepokoją Cię zapalające się kontrolki i chciałbyś bliżej poznać ich pochodzenie, zdarza Ci się grzebać przy samochodzie przez długie godziny, czy po prostu interesujesz się motoryzacją i samochodowe nowinki nie są dla Ciebie obojętne, odpowiedź jest tylko jedna - zdecydowanie warto! Podstawowe funkcje jakie posiadają nasze interfejsy to:
- odczyt przyczyny świecenia się kontrolki Check Engine/MIL,
- odczyt kodów: zapisanych, oczekujących, stałych, jak i specyficznych dla danego producenta,
- monitorowanie parametrów pracy silnika w czasie rzeczywistym,
- kasowanie kodów usterek.
Należy jednak pamiętać, że sam interfejs jest tylko rodzajem przekaźnika informacji wyczytanych z silnika samochodowego. Do ich analizy niezbędny jest odpowiedni program diagnostyczny. Można spotkać się z szeregiem darmowych aplikacji, dostępnych do pobrania w Sklepie Play (smartfony z systemem Android) lub App Store (smartfony z systemem iOS). Często można wśród nich znaleźć także polskie oprogramowania. Darmowymi aplikacjami godnymi polecenia są Piston oraz Torque Lite.
Jednak przy zakupie interfejsu warto wziąć także pod uwagę zakup specjalistycznego oprogramowania diagnostycznego SDPROG. Jest to program polskiego producenta, zapewniający odczyt parametrów silnika na najwyższym poziomie.
Dlaczego SDPROG jest lepszy od innych tego typu, darmowych programów?
- kupując zestaw interfejs z programem SDPROG klient ma gwarancję, że kupuje działający zestaw i nie musi się obawiać, że coś nie zadziała,
- darmowe programy nie mają pomocy technicznej, program SDPROG ma taką pomoc zapewnioną przez producenta,
- darmowe programy mogą nie być aktualizowane i przez to często są niekompatybilne z nowymi systemami (program SDPROG obsługuje niemal wszystkie systemy operacyjne),
- darmowe programy opisują tylko niektóre błędy pojazdu, natomiast SDPROG posiada obszerne dodatkowe opisy na temat usterek,
- SDPROG umożliwia monitorowanie znacznie większej ilości parametrów i analizowanie ich na różne sposoby (liczby, zegary, wykresy), czego nie zapewniają darmowe programy,
- SDPROG gwarantuje opis usterek zrobiony zgodnie z obowiązującą normą.
Ponadto używając licencjonowanego oprogramowania możemy być pewni, że nie spotkają nas żadne niespodzianki związane z niepełnym tłumaczeniem aplikacji na język polski, jak często zdarza się w przypadku darmowych odpowiedników.
Pozostało już tylko przejść do meritum artykułu i odpowiedzieć na pytanie:
Który interfejs wybrać?
Zależy to od dwóch głównych czynników - oczekiwanej funkcjonalności oraz preferowanej łączności interfejsu z posiadanym telefonem. Oferowane przez nas interfejsy linii Vgate dzielą się na 4 modele, z których każdy kolejny jest modelem nowszym, zaktualizowanym oraz posiadającym moduł umożliwiający odczyt większej ilości parametrów z samochodu w porównaniu do poprzednika. Kolejność przedstawia się następująco i dość intuicyjnie:
iCar 1 → iCar 2 → iCar 3 → iCar PRO
Kwestię łączności najłatwiej rozdzielić ze względu na systemy operacyjne telefonów i tabletów. Jeśli komunikacja z interfejsem ma się odbywać poprzez smartphone czy tablet z:
- systemem Android - to łączność może odbywać się poprzez Bluetooth 3.0 (modele ID19, ID21, ID45, ID48) oraz WiFi (modele ID22, ID46, ID49),
- systemem iOS - to należy wybrać interfejs z modułem Bluetooth 4.0 (modele ID47, ID50) lub WiFi (modele ID22, ID46, ID49).
Dla wzrokowców przy wyborze interfejsu pomocna może okazać się także tabela.
Po wyborze odpowiedniego interfejsu na koniec często pojawia się nurtujące właścicieli samochodów pytanie:
Czy interfejs będzie działał z moim autem?
Zatem odpowiadamy: interfejs Vgate iCar jest urządzeniem uniwersalnym i współpracuje z niemal wszystkimi modelami pojazdów posiadających standardowe złącze OBD2. Orientacyjne daty wprowadzania systemu OBD2 na świecie: USA i Azja: od 1996 roku, Europa i pozostałe: od 2000 roku samochody z silnikiem benzynowym, od 2004 roku samochody z silnikiem diesla.
Poznanie procesów zachodzących w silniku jest kluczowe dla świadomego użytkowania swojego pojazdu. Dzięki poszerzaniu wiedzy odnośnie błędów i kontrolek pojawiających się w aucie, a także systematycznemu monitorowaniu pracy silnika można zminimalizować ryzyko wystąpienia poważnych usterek. Zapoznaj się z ofertą naszych interfejsów i ciesz się długą bezawaryjnością swojego pojazdu!